20 osnovnih termina online oglašavanja koje morate znati
Bilo da ste vlasnik/zaposlenik firme koja će angažirati web agenciju, marketinški djelatnik ili sami zaposlenik marketing agencije, potrebno je znati neke od osnovnih pojmova koji su neizbježni u digitalnom dobu.
Boljim razumijevanjem znati ćete što točno vaša marketinška agencija radi i na koji način troši vaše novce. Marketinški stručnjaci često znaju imati način govora koji je laicima neprepoznatljiv. Upoznajte se osnovnim terminima koje oni koriste.
1.Impressions
Označava brojku koliko puta je korisnik vidio vaš oglas ili baner. Svaki puta kada netko na internetu pogleda vaš oglas riječ je o impresiji..
2.CTR (Click Through rate, klikovni postota
Brojka koja govori koliko ljudi je vidjelo vaš oglas, kliknulo na njega i posjetilo vašu odredišnu stranicu.
CTR = Klikovi/Impresije
3.Conversion
Nakon što je korisnik vidio vaš oglas, kliknuo na njega, došao na stranicu i učinio zadanu akciju (poput kupnje, registracije, ispunjenja forme), smatramo da je ostvari zadanu konverziju.
4.CTA (Call to action)
U većini slučajeva važno je da korisnik poduzme neku akciju na stranici. Ovisno o svrsi vaše kampanje, poziv na akciju može biti :
- Zatraži upit
- Skini brošuru
- Pretplati se na newsletter
- Kupi proizvod/uslugu
5.CPL (Cost per Lead)/CPA (Cost per Acquisitio
Trošak potrošen na klikove/konverzije
Npr. Recimo da je vaš oglas privukao 100 klikova za 100 kn. S njim ste ostvarili 10 konverzija. Vaš CPL/CPA u tom slučaju bio bi 10 kn.
Niži CPL/CPA znači podrazumijeva bolju stopu konverzije.
6.ROI (Return of Investmen
Najbolji način da shvatite povrat investicija je objašnjenjem uz primjer:
Recimo da promovirate restoran i da je vaš poziv na akciju (CTA) rezervacija večere. Znate da je profit po gostu 100 kn. U tom slučaju, ako je CPA 80 kn, što znači da potrošite 80 kn oglavačkog novca da bi došli do rezervacije, onda je vaš ROI pozitivan budući da imate 20kn zarade po svakoj rezervaciji.
7.CPM (Cost per mile)
CPM nazivamo i CPT (cost per thousand), što znači da platimo trošak za svakih 1000 pregleda. Ako je CPM 5 kn, to znači da je trošak 1000 prikaza jednak 5 kn.
8.CPC (Cost per click)
Baš kao CPM, CPC je također mjera korištena u internet marketingu. Jedina razlika je da je trošak baziran na klikovima, a ne na impresijama. Ako se korisniku prikaže oglas, ali on ne klikne na njega, za nas neće biti troška. Trošak nastaje samo kada korisnik klikne na oglas.
Npr. Ako je CPC 5 kn, to znači da je trošak svakog klika 5 kn. Sa 20 klikova na naš oglas imati ćemo trošak od 100 kn.
9.CPE (Cost per Engagemen
Trošak po angažmanu je kada korisnik ostvari bilo kakav angažman sa određenim sadržajem. Ova mjera je stvarna razlika između kvalitete i kvantitete.
Angažman možemo definirati kao bilo koju akciju, kao npr. gledanje sadržaja, dijeljenje, glasanje, komentiranje, recenziranje, igranje igre itd.
CPE koristimo uglavnom kod video kampanja.
10.CPA (Cost per Acquisition)
CPA mjeri trošak oglašivača po konverziji, od početka do kraja. To znači da se prati trošak od uključivanja na tražilicu, preko kreiranja odredišne stranice sve do privlačenja pozornosti potencijalnog kupca.
CPA, dakle, mjeri koliko oglavačkih troškova je potrebno da bi se jednu osobu pretvorilo od posjetitelja do klijenta.
11.CPL (Cost per Lead)
Lead je inicijativa u određenoj akciji. Najčešće je riječ o besplatnoj registraciji ili popunjavanju forme.
Nakon što korisnik ispuni podatke, govorimo o stečenom leadu.
12.Ad Dimension
Veličina oglasa mjerena u pixelima. Npr. 300×600 ili 728×90
13.Ad Spac
Mjesto na web stranici rezervirano za prikaz oglasa.
14.Banner
Online oglas u formi grafike koja se obično prikazuje na vrhu, dnu ili margini web stranice.
15.Pop-under
Prozor koji se otvara iza trenutno aktivnog prozora.
16.Pop-up
Prozor koji se otvara ispred trenutno aktivnog prozora.
17.Affiliates
Tip oglavačkog sustava baziranoga na CPA metodi gdje web stranice prikazuju bannere besplatno, ali naplate određeni trošak po prodaji ili registraciji koja je bila rezultat posjetiteljevog posjeta banner.
18.Cookies
Malene datoteke koje se šalju sa web servera do lokalnog računala kako bi prikupile jedinstvene informacije za svakog pojedinog korisnika. Najčešće se koriste od strane oglašivača kako bi oni bili u stanju pratiti broj jedinstvenih posjeta.
19.Frequency Cappin
Izraz koji koristimo kako bi prikazali koliko puta je isti oglas prikazan jednom posjetitelju tokom određenog vremenskog razdoblja. Ovu metodu koristimo da budemo sigurni kako jedan posjetitelj neće prečesto vidjeti identični oglas.
20.Geo targeting
Specifično ciljanje korisnika bazirano na stvarnoj lokaciji na kojoj se nalazi taj korisnik. Tako možemo ciljati sve građane RH ili samo građane grada Zagreba itd.